Vyskúšajte úvodný tréning za 1€. Úvodný tréning s osobným trénerom je u nás v Cvičisku bez záväzkov.

Vyskúšajte úvodný tréning za 1€. Úvodný tréning s osobným trénerom je u nás v Cvičisku bez záväzkov.

Vyskúšajte úvodný tréning za 1€. Úvodný tréning s osobným trénerom je u nás v Cvičisku bez záväzkov.

X

13 najväčších fitness mýtov

Každý z nás už určite počul nejednu zaručenú fitness radu týkajúcu sa tréningu alebo stravovania. Ako však zistiť, ktoré z nich sa zakladajú na pravde, a ktoré nám naopak môžu priniesť viac škody ako úžitku? Pozrime sa bližšie na trinásť najčastejších mýtov zo sveta fitness a zdravého životného štýlu a povedzme si, prečo by sme na tieto rady mali radšej zabudnúť.

Niektoré z nich totiž môžu vašu cestu za vysnívaným cieľom výrazne spomaliť, alebo v horšom prípade vám dokonca ublížiť. Ak chcete cvičiť bezpečne a dosahovať úžasné výsledky, zabudnite všetky dobre mienené amatérske rady, ktoré ste doteraz dostali a čítajte ďalej.

1.    MÝTUS: Je možné zacieliť spaľovanie tukov na konkrétnu partiu.

FAKT: Cvičením síce viete efektívne znížiť množstvo celkového telesného tuku, ale nemôžete kontrolovať to, odkiaľ tento tuk pochádza. Potvrdzuje to aj nova štúdia publikovaná v časopise Journal of Strength & Conditioning. Počas tejto štúdie absolvovalo 11 ľudí 12 týždňový cvičebný program zameraný na tréning jednej nohy. Napriek tomu, že trénovali len jednostranne, stratili rovnaké množstvo tuku na oboch končatinách – a dokonca spálili ešte viac tuku z vrchnej časti tela.

  1. MÝTUS: Neodporúča sa cvičit nalačno.

FAKT: Podľa štúdie publikovanej na webe British Journal of Nutrition, naše telo spáli viac tuku ak zaradíme cvičenie ráno ešte pred prvým jedlom. Rozhodne však pred a počas cvičenia nezabúdajte na príjem dostatočného množstva tekutín.

 

  1. MÝTUS: Čo nebolí, nerastie.

FAKT: Mierne nepohodlie je v poriadku, pokiaľ však pocítite ostrú bolesť v akejkoľvek časti tela, určite v cvičení ďalej nepokračujte a svoj stav konzultujte s lekárom alebo fyzioterapeutom.

 

  1. MÝTUS: Každému tréningu by mal predchádzať strečing.

FAKT: Podľa viacerých štúdií naopak uvoľnenie šliach pri strečingu môže spôsobiť, že vaše svaly budú menej stabilné a vy nebudete môcť podať stopercentný výkon.

Namiesto strečingu by ste do svojej rozcvičky mali zaradiť roller, stabilizačné, mobilizačné a aktivačné cviky.

 

  1. MÝTUS: Keď budem dvíhať ťažké váhy, narastú mi veľké svaly.

FAKT: Tento mýtus je rozšírený najmä medzi ženami. V skutočnosti vás však dvíhanie ťažkých váh skôr zoštíhli. Ženy, ktoré spravia osem opakovaní s vysokou váhou, spália počas cvičenia dvakrát toľko kalórií ako ženy, ktoré spravia pätnásť opakovaní s ľahkými činkami.

 

  1. MÝTUS: Cvičenie na strojoch je efektívnejšie ako cvičenie s voľnými váhami.

FAKT: Posilňovacie stroje sú väčšinou navrhnuté tak, aby izolovali špecifické svaly, takže vlastne spálite menej kalórií ako pri cvičení s činkami či kettlebellmi. Navyše, väčšina strojov bola navrhnutá primárne pre mužov, čo môže niektorým ženám sťažiť či dokonca znemožniť efektívne prevedenie cviku.

 

  1. MÝTUS: Beh na bežiacom páse je rovnako efektívny ako beh vonku.

FAKT: V skutočnosti pri behu vonku spálite počas rovnakej vzdialenosti približne o 10% viac kalórií ako pri behu na páse, pretože pri behu po nerovnom teréne alebo proti vetru spotrebujete viac energie a zároveň zapojíte viacero svalov.

 

  1. MÝTUS: Nemali by ste cvičiť každý deň.

FAKT: Oddych a regenerácia by mali byť súčasťou vášho tréningu, a nie jeho náhradou. Samozrejme, že nie je efektívne každý deň absolvovať ťažký silový tréning. Namiesto toho skúste niektoré dni vymeniť silový tréning napríklad za dlhšiu prechádzku alebo jógu.

 

  1. MÝTUS: Necvičte, keď ste chorí.

FAKT: Pokiaľ nemáte zvýšenú teplotu a trápia vás príznaky len od krku vyššie (myslíme tým nádchu alebo boľavé hrdlo, nie bolesť dutín ani problémy s trávením), ľahšia forma tréningu by vám nemala ublížiť. Hlavne počúvajte svoje telo a v prípade akýchkoľvek pochybností sa poraďte so svojím lekárom.

 

  1. MÝTUS: Zvýšené potenie znamená, že nemáte formu.

FAKT: Znie to nezmyselne, ale čím viac fit ste, tým skôr sa vaše telo začne potiť. V skutočnosti teda človek v perfektnej forme vyprodukuje viac potu ako ten, kto nie je fit.

 

  1. MÝTUS: Sklápačky je najlepší cvik na brucho a stred tela.

FAKT: Ak chcete skutočne efektívne zmenšiť obvod svojho pásu a posilniť brušné svaly, mali by ste do tréningu zaradiť komplexné cviky zamerané na všetky svaly stredu tela, medzi ktoré sed-ľah určite nepatrí.

 

  1. MÝTUS: Po poriadnom tréningu budete učite hladní.

FAKT: Podľa najnovších výskumov publikovaných v časopise International Journal of Obesity, cvičenie s vysokou intenzitou môže chuť na jedlo naopak znížiť, takže sa nemusíte báť, že po tréningu vyprázdnite chladničku na počkanie.

 

  1. MÝTUS: Beh je lepší ako chôdza.

FAKT: Keďže pri behu aj chôdzi využívame rovnaké svalové partie – len s rozličnou intenzitou – majú obe aktivity podľa nedávnej štúdie pri rovnakom množstve spálených kalórií veľmi podobné zdravotné benefity. Aby ste však spálili rovnaké množstvo kalórií, potrvá vám to chôdzou približne dvakrát tak dlho, ako pri behu a teda ak nemáte dostatok času, beh je skutočne efektívnejší.

Máte ďalšie otázky ohľadom zaručených fitness právd alebo faktov? Dohodnite si úvodný tréning s jedným z našich trénerov, ktorý vám ochotne odpovie na všetko,čo vás zaujíma.

Táto webová stránka bola nadizajnovaná a vytvorená spoločnosťou dp Marketing Group s. r. o.